17-10-09

Is het dat wat we willen?

MS BEATRICE KOMT DE HAVEN BINNEN

 

PLAATS VOOR 16000 CONTAINERS

tewerkstelling op het schip: 30 man

tewerkstelling op de kade: ?

Aantal chauffeurs: die van daaruit vertrekken ongeveer 8000 ?

 

http://www.deredactie.be/permalink/1.502947

 

 

Zulke enorme giganten wekken verbazing en bewondering, alleen dan zie je nog niet de implicaties voor het verkeer rondom....

Is de keuze om van Antwerpen een grote (de grootste?) containerhaven te maken, een doorvoerhaven, (met alle implicaties die dat inhoudt ) wel een goede keuze?

Chauffeurs die containers komen ophalen en die honderden km  moeten rijden naar hun bestemming moeten niet doorheen  de stad rijden, dat is de dood van een stad.

Bedrijven hebben meer en meer de neiging om kapitaalintensief te investeren ten koste van de arbeidsintensiviteit.

Lees ook volgend artikel: is het deurganckdok de vergissing van de eeuw?

 

Extreme engineering: Container ships http://www.youtube.com/watch?v=Eg4lnKPBcqk

(in 5 delen)

 

 

Zéér interessant: het leven aan boord van de Emma Maersk, een, gigantisch containerschip.

 

Documentaire in 5 delen:

 

 

De commentaren zijn gesloten.