09-04-09

Antwerpen fier dat het het grootste mammoetcontainerschip binnenvoert?

Is hier wel reden voor enthousiasme?

Bekijk volgend filmpje van de redactie (vrt), waarin vooral het enthousiasme uitspringt:

 http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/mediatheek/1.5029...

 14000 containers op één schip, kan ooit zestienduizend worden, mits voldoende diepgang! Technisch ontzettend knap en bewonderenswaardig. Technisch! Er is wel het volgende: hoeveel bemanning heeft zulk schip nodig? Weinig. Hoeveel man zijn er nodig om zulk schip te laden of lossen? Weinig: het gebeurt  door enkele  kraanmannen die ettelijke tonnen werk verzetten op enkele uren. Hoeveel camioneurs moeten voor het vervoer van zoveel containers zorgen? Ontzettend veel en die moeten hoofdzakelijk rijden over Antwerpen, Vrachtwagens zijn uiteraard mobiel en kunnen ook van elders vertrekken....

Je kan enthousiast zijn rond de grootte en de technische kracht. Maar soms wordt grootte waanzin en zeker als men de mens vergeet, men denkt uitsluitend aan steeds efficiënter uitbreiden! En efficiënt betekent kostenbesparend: meer met minder mensen! Het valt op hoe ontzettend groot het havenbedrijf is en verhoudingsgewijs zie je in het havengebied steeds minder arbeiders rondlopen. Arbeiders die steeds meer werk verzetten dankzij de sterke mechanisering. Heeft de Antwerpenaar wel een boodschap aan een steeds verdere uitbreiding van 'zijn' haven zonder garantie dat dat ook veel meer arbeidskracht zal opleveren?

Havenwerk is nu grotendeels een mechanisch gebeuren waar de mens een ganse dag alleen staat bij zijn machine. Uiteindelijk is de enige bedoeling van een firma steeds grotere winst te maken. Wat moet de staat met een steeds grotere kost aan werklozen en bruggepensioneerden op 50? Zal het die firma's worst wezen? Is hun probleem niet ?

Blijft deze handelswijze moreel verantwoord, ad infinitum?  Nee, de limiet is bereikt. Er zijn alternatieven : Zeebrugge en Gent, een onderlinge concurrentie (binnen dezelfde regio nog wel!) en een steeds verdere havenuitbreiding van Antwerpen is onzinnig in de huidige stads- en werkgelegenheidspolitiek.

Steeds meer werk verzetten met minder mensen is pervers en nog meer in een tijd waarin de werkloosheidsgraad zo hoog ligt.

De mens centraal stellen en niet efficiëntie en product lijkt de weg die we moeten opgaan en dat kan alleen door een stricte Europese arbeidswetgeving.

 

 

 

 

11:30 Gepost door doeterniettoe in Economie | Permalink | Commentaren (2) | Tags: antwerpen, haven |  Facebook |

Commentaren

Lees het nieuwe boek van Erik De bruyn , hij zegt net hetzelfde als jij. Dat en nog veel meer.

Gepost door: Katja | 09-04-09

bedankt voor je tip!

Gepost door: doeterniettoe | 10-04-09

De commentaren zijn gesloten.