20-02-08

Een atheïstische dominee en een boekenprogramma….

44505Boekenprogramma’s op tv lijken taboe, er is er geen op de vrt  en dat al sedert lang. De kijkcijfers gaan tenslotte het medium zelf de das omdoen. Je kijkt niet meer naar een zender, je zoekt gewoon een programma uit dat je bevalt. Door het zo zeldzaam voorkomen van boekenprogramma’s op het scherm is de kans groot dat als er een komt de kijkcijfers nog gaan meevallen…een nieuwe kick, een boekenprogramma..

Een goed voorbeeld van een programma dat het nog goed  doet ook is het korte - maar vaak interessante -programma ‘boeken etc’,’s zondagsmorgens op de VPRO .  Daar laat men wat hier zo menig boekenprogramma ooit ontsierde, het mekaar constant bloemetjes naar het hoofd gooien of mekaar uitschelden of het etaleren van de eigen ijdelheid.  Veel interessanter is het  over de diepere inhoud te hebben, of het thema dat het behandelt. Wim Brands, de presentator, behandelt zelden fictie maar de thema’s die hij aansnijdt met zijn deskundige gast zijn  relevant en kunnen een breed publiek boeien door de manier waarop ze gebracht worden.

 

Zo maakte uw nederige dienaar dankzij  ‘Boeken’ (een reeks uitzendingen die je ook ‘on demand’ op het net kan oproepen)  kennis met Klaas Hendrikse,  een atheïstisch dominee, predikant in Zierikzee. Hij schreef: “Geloven in een God die niet bestaat -  Manifest van een atheïstische dominee. Een absoluut fascinerend boek voor eenieder die verder wil kijken dan de eigen (voor)oordelen. Een succesboek: in december al zijn zesde druk, de eerste druk verscheen twee maand vroeger!

De cruxvan het boek is: God bestaat niet, God heeft ook nooit bestaan. Alleen daarmee is de kous niet af,

 

Misschien best eerst hemzelf aan het woord laten:

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/id/VPRO/serie/VPRO_...?

 

Over Hendrikse:  http://boeken.vpro.nl/afleveringen/36883062/

 

De crux van het boek is: God bestaat niet, God heeft ook nooit bestaan. Alleen daarmee is de kous niet af. Hendrikse benadrukt het religieuze (religere, het verbindende). God is een ‘ervaring’ en verwijst niet naar een wezen elders. God is een ervaring  van verbondenheid, dat kan onder mensen of op een meditatiematje.

 

Hendrikse wil zeker niet iemand overtuigen die in het bestaan van God gelooft het voortaan te laten. Dat zou een nieuw soort apostolaatswerk zijn. Waarom zou hij dat doen als zij daar gelukkig mee zijn.

 

Als God niet bestaat wat kunnen we er dan mee?

God is voor Hendrikse een woord voor een diepgaande menselijke ervaring. Mekaar ontmoeten op ervaringsniveau. Daar heb je God niet voor nodig, wel raakbaarheid, vertrouwen op mijn ervaringen, dat ervaringsniveau noemt Hendrikse 'God' al is dat gewoon een term uit de christelijke ervaringswereld, je zou het ook anders kunnen benoemen.

 

Wat is hier zo mooi?. Hendrikse geeft hier een mooi bewijs van inclusief denken. Je hoeft niet iemand te overtuigen van het niet-bestaan van God als die zo gelukkig is door anders daarover te denken. Belangrijk is de aspecten van verbondenheid die zolang in alle kerken en overtuigingen geleefd hebben te veralgemenen, niet te beperken naar de eigen groep.

De huidige milieuproblematiek  vraagt een dringende globale aanpak, vereist verbondenheid, bezinning, samen nadenken en handelen. Dat is een vorm van religiositeit zo je wil, religie dan in zijn oorspronkelijke betekenis  (cf het  franse 'relier') van verbondenheid.

Zulk religieus gevoel geeft diepgang aan je leven, is geen afzetten tegen, is geen geloven in een God ergens daarboven, is wel sterk aanvoelen van onze plaats op deze (nog) blauwe planeet. Is liefde voor mekaar.

 

Een wereld die nog alleen bestaat uit consumeren en waar ontspannen gewoon een tak is van die consumptie-industrie is verarmd, schraal. Verbondenheid is belangrijk, de liefde voor de aarde. Wie kan daar tegen zijn?

Wat jij dan exact gelooft (Welke religie of levensbeschouwing je aanhangt)  is niet belangrijk voor ons samen. Wel belangrijk is je instelling het ‘hier en nu’ te respecteren en in verbondenheid een wereld op en uit te bouwen, een wereld die niet ego-gericht is.

Dat is het essentiële m.i..

 Nu we op honderd jaar van 1 miljard bewoners naar haast 7 miljard zijn gegroeid, is het dringend tijd ook naar mekaar te groeien. Hopelijk verdampen alle nationaliteiten en worden we ooit een groot wereldbroederschap, waar landen ook om mekaar geven. Niet alleen kijken naar de eigen kortzichtige belangen. Ik besef dat dat niet voor deze generaties zal zijn, al dwingt de ecologische toestand ons tot dwingende maatregelen.  

 Ecologisch moeten we globaliseren, de wereld is rond. De lucht, het water  stroomt verder dan landsgrenzen, houdt daar geen rekening mee.  Hopelijk houden we ooit op met zelfbeelden te creëren die het ik verheerlijken (ik, mijn kinderen, mijn familie, mijn straat, mijn wijk, mijn stad, mijn streek, mijn land, mijn werelddeel) en denken we globaal, dat wil zeggen inclusief.

 

Even terloops Hendrikse roept ontzettend veel tegenreactie op, kijk voor de aardigheid even bij de EO bvb. Luister naar volgende uitzending waar men hem zelfs ketter noemt:

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/eo/radio/dezeweek/2...?

Hoeveel scheldwoorden voor iemand die gewoon anders denkt dan  hen.

 

Wat een verschil met hoe de IKON, toch ook een religieuze omroep, Frederikse benadert. Hier kan Frederikse tenminste argumenteren en probeert men dieper te zien in zijn argumentatie:

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/id/IKON/serie/POW_0...

 

There’s a long way to Tipperary, Frederikse.  Gelukkig wil je niet missioneren en timmer je moedig aan je weg.

Mooi boek! 

13:57 Gepost door doeterniettoe in Maatschappij | Permalink | Commentaren (0) | Tags: religie, klaas frederikse, e o, ikon, inclusief denken |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.