25-01-08

Een school, niet zomaar een school? …Summerhill.

A.S. Neill  stichtte in de jaren 20 van vorige eeuw een anti-autoritaire school en schreef over die school fascinerend boek, toch nog steeds een must voor elkeen in het onderwijs.

 Hier heb je het online:            

·  Summerhill: A Radical Approach to Child Rearing - A.S.Neill (full text 276 KB zip) Story of the first free and democratic school in the world

 

De BBC toont op BBC4  (makkelijk te  ontvangen in een deel van België en Nederland, al  via een schotelantenne van 60 cm, én freeview!! …of via sommige kabelverdelers) op 28/01/08 om 20.30u (dit is de GMT+1 tijd) de turbulente gebeurtenissen rond de school in 1999, toen de inspectie de school dreigde te sluiten.

Het drama toont het conflict en de reactie van de school en haar bewoners op de rechtszaak die volgde voor de ‘educational tribunal’, het opvoedkundig tribunaal.

 

De Engelse versie van Wikipedia schrijft over de hele zaak het volgende:

 

Government Inspections

Summerhill has had a less than perfect relationship with the British government, and is still the most inspected school in the country. During the 1990s, it was inspected nine times. It later emerged that this was because OFSTED (The "OFfice for STandards in EDucation") had placed Summerhill on a secret 'hit list' of 250 independent schools marked as TBW (To Be Watched).

In March of 1999, following a major inspection from OFSTED, the then Secretary of State for Education and Employment, David Blunkett, issued the school with a notice of complaint, which took issue with the school's policy of non-compulsory lessons. Failure to comply with such a notice within six months usually leads to closure; however, Summerhill chose to contest the notice in court.

The case went before a special educational tribunal in March 2000, at which the school was represented by noted human rights lawyer Geoffrey Robertson QC. Four days into the hearing, the government's case collapsed, and a settlement was agreed. The pupils who were attending the hearing that day took over the courtroom and held a school meeting to debate whether to accept the settlement, eventually voting unanimously to do so.[1]

The settlement was notable for giving the school far more than a decision by the judges could have. The tribunal only had the power to annul the notice of complaint, but the settlement made provisions for Summerhill to be inspected differently in future, to take account of its special educational philosophy.

 

Wikipedia over Summerhill:  http://en.wikipedia.org/wiki/Summerhill_School

 

Op Stage6 een film die Summerhill vergelijkt met de Thomas Schule in Leipzig, een traditionele koorschool ooit nog door Bach opgericht. 

 

 Video: 

http://www.stage6.com/The-BMMG-films/video/1729192/Summer...

Meer over de Thomasschule:  http://www.thomasschule.de/

Wikipedia over de Thomasschule: http://de.wikipedia.org/wiki/Thomasschule

 

Geen juiste vergelijking want beide vallen niet te vergelijken. De Thomasschule is zeker aan te raden voor kinderen die daarvoor voelen, daarenboven muzikaal begaafd zijn én zulke discipline en ritme aankunnen. De film doet Summerhill onrecht aan door vooral de  ongedisciplineerdheid van de jongeren te benadrukken. Een kind juist opvoeden is geen sinecure, iedereen maakt fouten. Belangrijk is juist dat in te zien en van daaruit als ouder verder te gaan en niet te volharden in mogelijkheden verkeerd in te schatten. Hij of zij kan verstandig zijn en toch karakterieel geen wilskracht of doorzettingsvermogen hebben en als ouder zie je dan vooral graag die eerste eigenschap, dat verstandig zijn en minimaliseer je de andere….

Heel weinig kinderen zijn hoogbegaafd al nemen ouders dat woord graag kwistig in de mond als het hun eigen kind betreft. Een heimelijk bevestigen van de eigen status….?

Je kan het misschien best zo stellen. Gelukkig is er diversificatie : Summerhill in Engeland, Thomasschule in Duitsland. Extreme voorbeelden maar beide zijn nodig en het is goed dat ze er zijn. Beide hebben voor en nadelen afhankelijk van wie erin opgroeit. Een kind moet in de eerste plaats leren gelukkig zijn en dat kan in beide scholen tenminste als het kind de mogelijkheid ziet zich te ontplooien.

Een kind moet zich ontplooien op een positieve manier dat is niet vanuit een competitieve. Niet je afzetten tegenover de anderen. Niet dus van: ik ben beter dan jij want ik ga naar die school en jij ‘maar’ naar die…. Makkelijk succes haal je zo, vooral bij jezelf.

Wieweet is de school in je buurt niet de geschiktste…

 

16:15 Gepost door doeterniettoe in Maatschappij | Permalink | Commentaren (2) | Tags: onderwijs, summerhill, thomasschule, bbc4 |  Facebook |

Commentaren

Toch even vermelden dat er ook bij ons democratische scholen bestaan. Ik werk vrijwillig mee aan een schooltje in Brussel:

HTTP://www.leerhuisbrussel.be

BTW: op onze website kan je de volledige jeugdserie over Summerhill bekijken.

Gepost door: Tobe Baeyenns | 04-02-08

Bedankt voor je interessante aanvullende reactie.

Gepost door: doeterniettoe | 05-02-08

De commentaren zijn gesloten.