22-04-07

De hemel wordt aangepast aan het nieuwe denken.

Paus Benedictus schaft het ‘voorgeborchte van de hel’ af.

Zo meldde  teletekst (vrt) het onlangs (zat 21/4/07):

Het voorgeborchte van de hel bestaat niet meer volgens de katholieke kerk. Paus Benedictus heeft het begrip bestempeld als ‘voorbijgestreefd’.

Het voorgeborchte is de plaats waar vooral ongeborenen en dus ongedoopte kinderen naartoe gaan als ze sterven.

Zij komen dus niet in het paradijs terecht. Maar de uitsluiting van onschuldige kinderen spreekt de liefde van Christus voor de jongeren tegen, zo motiveert het vaticaan de afschaffing.

Volgens de Italiaanse media heeft Benedictus de beslissing genomen omdat er zoveel abortussen zijn.

 

Een moedige daad.  Benedictus bewijst met deze maatregel dat de hemel een gedachtenstructuur is, die je kan aanpassen aan nieuw ethisch  denken. Godsdienst is dus niets meer of niets minder dan een gedachtenstructuur waarmee  je de collectieve ethiek,(verbeeld via een geloof dus), veruitwendigt.  Je kan dus stellen dat God ontstaat door het geloof in God. Of zeg het zoals Ger Groot (in ‘Het krediet van het credo’): God is er omdat er godsdienst is.

Uiteindelijk krijg je zo de hemel (of de hel )waarin je gelooft. Je zit in een collectieve  gedachtenstructuur en ziet die als werkelijkheid (of ‘intellectueler’ als symbool). De kerk heeft in de 21ste eeuw een grote verscheidenheid aan gelovigen en vandaar ook vele kamers… Of zijn sommige kamers toch niet toegelaten binnen de kerk ???.

Is deze interpretatie van de daad van Benedictus verkeerd?  Is dit verkeerd gezien?

 

Uiteindelijk geloof je wat je wenst, wat je wil geloven, een wensgedachte….  Geloof is vaak troost, een makkelijke verklaring voor het onbekende dat daardoor minder angstaanjagend is …  Of je gelooft of niet doet er tenslotte niet toe, belangrijk is een gemeenschappelijke basismoraal te vinden die eenieder kan onderschrijven en die het samenleven hier en nu mogelijk maakt. Zoals Paul Cliteur zegt in zijn laatste boek we moeten komen tot een soort “ moreel esperanto”: Een minimaal aantal morele regels die elke overtuiging onderschrijft (geloofsovertuiging of niet) , een taal die we gemeenschappelijk onderschrijven en waarop we een maatschappij kunnen vormgeven  die ons hier en  nu verder helpt. Of je gelovig bent of niet, doet er wat dit betreft dan niet toe.

 

Belangrijk is te zien, te benadrukken wat we allen gemeenschappelijk hebben, niet waarin we verschillen. Het wij-gevoel, weg van het ik moet worden versterkt, het ik-gevoel brengt in een eeuw waarin de aarde een dorp is geworden slechts ellende. Inclusief leren denken, het werd hier reeds vaak gezegd.

Het is juist door samen te werken dat deze aarde nog te redden valt.

We kunnen er niet vlug genoeg aan beginnen…

 

Paul Cliteur: Moreel esperanto  http://www.liberales.be/cgi-bin/show.pl?boek&cliteure...

 

Pdf  van Cliteur over morele autonomie: http://www.law.leidenuniv.nl/general/img/Morele%20autonom...

 

Wikipedia over het voorgeborchte: http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorgeborchte

Ger Groot: Het krediet van het credo:  http://www.liberales.be/cgi-bin/show.pl?boek&groot&am...

(ook interessant is het gesprek van J.P.Rondas met Ger Groot in ‘Rondas’ een aantal maanden terug op Klara (vrt) maar dat lijkt niet meer downloadbaar … jammer. Waarom zo karig vrt? )

Zie ook: http://www.jaapnoordzij.nl/filosofie/node/182

 

 

 

11:15 Gepost door doeterniettoe in Filosofie | Permalink | Commentaren (3) | Tags: geloof, paul cliteur, ger groot, benedictus |  Facebook |

Commentaren

mooi! ik ben heel graag komen lezen hier
groetjes

Gepost door: hartendame2 | 22-04-07

Waarde,

Niet dat het er nu echt toe doet... maar was dat niet het voorgeborgte van de hel???

Gepost door: Sicko | 25-04-07

sorry Inderdaad Sicko het voorgeborchte van de hel (zag het nog te optimistisch) ...
Bedankt voor je terechte bemerking.

Gepost door: doeterniettoe | 25-04-07

De commentaren zijn gesloten.