09-03-07

Klimaatopwarming en ‘kapitalistische’ recuperatie

Dat de klimaatopwarming een ‘ongemakkelijk’ feit is waar we de volgende eeuw mee zitten kan  niet meer worden geloochend. Dat het haast twaalf uur is en geen weg terug dreigt evenmin. Wordt er niet spoedig globaal gehandeld dan wordt het ontieglijk moeilijk voor de volgende generaties te overleven, laat staan in dankbaarheid terug te kijken naar de huidige generaties. Als er dan nog overlevenden zijn, zullen ze ‘ons’ met wrok bekijken, want wij blazen massa’s CO2 de lucht in en niet om te overleven maar omdat we ons niks van de aarde aantrekken, we genieten alleen maar: we zijn consumenten. Wij zijn  niet verantwoordelijk??  Heeft de grootwarenhuisketen  Delhaize op dit ogenblik niet de slogan “Leef zoals je wil” ? Een zeer oppervlakkige slogan die acceptabel lijkt voor het grootste deel van de consumenten en juist daarom gekozen werd. Maar we mogen niet meer leven zoals we willen, willen we als soort overleven !!  Is er wel het besef dat deze klimaatopwarming een andere is dan het natuurlijke proces? Deze opwarming gebeurt door een menselijke ingreep die eenparig versterkt zo we onszelf niet leren inperken….

Inperken, beperken, diepgang, nadenken het lijken taboewoorden voor de consument van de 21ste eeuw.

 

Dagdagelijks doen we voort alsof er niks aan de hand is. We praten er wel over, je hoort de opwarming vaak vermeld zoals nu in dit blogje, dat geeft je de illusie dat je er iets aan doet maar dadelijk spring je je wagen in naar de bakker, dan je kinderen afhalen en rond Pasen samen het vliegtuig in, liefst naar verre oorden… Tonnen CO2.

Zo is Alaska met  z’n smeltende gletsjers en verdrinkende ijsberen op dit ogenblik een toeristische hit. Je kan dit unieke sensationele moment ‘live’ meemaken, vanuit een comfortabele cruise, jij zit rustig nog wat na te verteren, de wereld rond jou smelt letterlijk weg. En heb je geluk kan je vanop je cruise een ijsbeer zien die ‘hopeloos’ wegdrijft op het smeltende pakijs….Fantastisch, moet je zien… Je beseft blijkbaar niet dat je zelf op een nieuwe Titanic zit alleen een grotere: ruimteschip aarde.

 

Een voorbeeld van recuperatie: Al Gore’s uiteenzetting rond de globale opwarming ‘ An  Inconvenient Truth “ wint dan wel een Oscar voor beste documentaire 2007 maar de boodschap wordt ondergeschikt gemaakt aan het commerciële gewin: Google moest de film weghalen, je kan er nog enkel de trailer zien en een soms twee fragmenten. Dat bewijst dat men de ernst van de situatie niet inziet. Alle middelen die helpen om de ernst van de situatie in te zien zouden moeten worden ingezet. Het is godgeklaagd dat de producers van “An Inconvenient Truth” de verspreiding van de eigen boodschap tegengaan, de film mag niet op Google, gewin gaat voor op de boodschap….

Mijn klomp breekt …

“This is not a political issue, more a moral issue…” zegt Gore in deze trailer.

Zo is het immoreel de verspreiding van deze film tegen te gaan uit winstmotieven……

 

De commentaren zijn gesloten.