10-11-06

“Let’s communicate ” of toch maar beter niet?

 

Kijk vooraleer je verder leest naar volgend filmpje:


Get a map
Uploaded by Mumuse
 

 

Grappig en geef toe goed gemaakt, goed gevonden… Al is de mentaliteit die erachter schuil gaat wel een zuiver kapitalistische: het object komt voor intermenselijke relaties.

 

Men gebruikt hier humor om je aan te zetten tot het kopen van een stadsplan, want toch zoveel veiliger. Luchtige spot (om naar te kijken), lachen moet kunnen (en wat is er prettiger dan de ellende van een ander te zien, maar nee kom dat tegen!), en je moet wel een zuurpruim zijn dit spotje niet goed te vinden. En zo wordt vanuit die ‘luchtige’ kijksfeer een (verborgen) boodschap meegegeven: mensen kan je niet vertrouwen, objecten wel. Men creëert een onveiligheidsgevoel en je kan dat (even) kwijt, inlossen door het kopen van een object, hier een stadsplan , het had ook een gps kunnen zijn. Een je reinste reclametechniek die nu ook in de politiek wordt gebruikt. Als je Bush hoort zijn de terroristen alom aanwezig, bij hem dus ook creatie van een onveiligheidsgevoel dat dan door voor hem te stemmen kan worden ingelost. Bush is ook een ‘product’ maar dan in de politiek.

 

Objecten moeten worden verkocht en alles moet wijken in functie daarvan. Op deze clip toegepast: menselijke communicatie  vervang je best door communicatie met een object. Toegegeven, een stadsplan of gps is handig maar daar gaat het hier niet om. Men stelt hier bestaande waarden in een slecht daglicht omwille van het object dat men wil aansmeren. De nieuwe god waar alles voor moet wijken is het object dat moet worden verkocht. En menselijke communicatie daar kan je niet op vertrouwen dat zie je wel in het filmpje.

 

Heeft zulke clip uiteindelijk invloed? Waarschijnlijk wel, het gevoel dat blijft is: …..eigenlijk toch veiliger een stadsplan of een gps, je hoeft dan niet naar een ander toe te gaan, je kan je eigen gang gaan op straat zonder afhankelijk te zijn van de goodwill van anderen. Want of die goodwill er zal zijn is niet van jou afhankelijk, dat weet jij niet vooraf.  De straat is tenslotte een jungle. Zulke clip stimuleert mede het onveiligheidsgevoel, ook al is hij humoristisch.

 

Toch maar beter veilig ( en eenzaam) blijven bij je stadsplan of je gps…

 

 

 

12:00 Gepost door doeterniettoe in Maatschappij | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reklame, maatschappij |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.