17-01-06

I shop therefore I am....

 

 

 

I shop therefore I am… (slogan Selfridges  )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een persiflage op Descartes dat wel, maar jammer genoeg ook  meer dan waar anno 2006, tot vreugde van de ‘commerce’ kijk maar: overvolle winkelstraten.

Je wordt afgemeten, je waarde wordt geschat  naar je kleding, je wagen, of je iets actueels draagt, hoeveel je uitgeeft aan je  uitgaansleven e.d.m.  Je bent maar als je kwistig besteedt.

Anders ben je een mr. nobody, wat niemand wil zijn. Alleen vergeet men dit is je zuiverste manipulatie in functie van het stimuleren van het koopgedrag.

 

A mr nobody… Een erg oppervlakkige opvatting en compleet naast de kwestie. Je bent niet wat je hebt. Eerder het tegendeel, het verstrooit je, belet je verder te denken. Je vrije tijd gaat op aan kopen, waarna je terug de fabrieken of kantoren, je werk  quoi, induikt om later verder  te kunnen consumeren. Deze mens wordt verheerlijkt in allerlei fashionmagazines. Die heeft het gemaakt ook al heeft hij niks te vertellen.

 

Kleren kunnen  je een masker  geven. Zij tonen hoe je wil zijn, maar niet bent.  Een ideaal dat nooit zal worden bereikt (maar goed ook voor de consumptie, zulke houding zet aan tot ongelimiteerd consumptiegedrag: je ideaal uitzicht wordt nooit bereikt, vandaar steeds nieuwe pogingen, nieuwe te kopen objecten) Wie iemand  uitsluitend taxeert op de merken die hij draagt zoekt geen diepgang maar oppervlakkigheid en geld. Gek genoeg wordt deze bezigheid ‘kopen’ en de variant daarop ‘steeds meer geld verdienen om meer te kunnen kopen’  hier in het Westen zeer ernstig genomen. Jammer genoeg ook elders in de wereld.  Wie met iets anders bezig is wordt vaak beschouwd als ‘van geen tel’, of  als ‘die hoort er niet bij’. Een marginaal. The Outsider. Wie koopt en consumeert denkt niet verder en heeft  vrede met de bestaande ongelijkheid… Ik  zou m’n ‘luxe’ ooit kunnen verliezen in een rechtvaardigere maatschappij, denk je dan, ook al heb je slechts een karig huisje vergeleken met de superrijken.…. En op die manier wordt het status quo gehandhaafd en verliest de maatschappij een maatschappelijk élan.

  

Elsevier bracht de 10 meest luxueuze grootwarenhuizen samen en je kan vanuit die site naar de sites van de warenhuizen zelf gaan:  http://www.elsevier.nl/persoonlijk/mode_en_wonen/nieuwsbe...

 

Prettig dat online virtueel shoppen in  luxueuze warenhuizen, alleen ik vermoed dat elkeen die daar shopt  graag ‘gezien’ wordt  (juist het omgekeerde van  het vluchtige shoppen in de  Lidl of Aldi … ) en gezien worden  is bij  virtueel shoppen nog altijd niet mogelijk.  Bekijk deze virtuele tocht doorheen de meest luxueuze warenhuizen  eerder als een eerste verkenningstocht (een pre-shopping) die je dan later (uiteraard) met een echt bezoek afmaakt.

 

 

This is life of wat daarvoor moet doorgaan.

Zoals die sigaret die ook ‘Life’  heet en die je kanker brengt…

 

 

 

 

(ill: gumwarenhuis, Moskau )

 

 

 

 

 

 

13:15 Gepost door doeterniettoe | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.