05-01-06

Weinig soeps.


 
 
 
 
 
 

Belgische televisie is veelal de moeite van het kijken niet meer waard door de race voor de kijkcijfers. Is er dan een toch interessante uitzending dan komt die op een onmogelijk uur voor iemand die niet onmiddellijk een recorder bij de hand heeft. Wat dacht u bvb vorige week (op Canvas) van ‘ 49up ‘ geprogrammeerd op een dinsdag van 23.50 tot 1.30 u? Goede keuze?  Zonder twijfel een degelijke documentaire  en zeker voor diegene  die de vorige afleveringen (7up; 14up enz..) al kent, maar het tijdstip? Wil men zulke programma’s kelderen? Het  is nu zo geworden dat je op de Belgische zenders tijdens de dag niks bijzonders vindt (spelletjes alom, radio Donna, toch niet echt boeiende televisie, dat is radiojukebox, zoals we dat ook kennen bij RTL…

 

Geen educatieve programma’s tijdens de dag  voor de Vlaamse kijker. Lang geleden was er schooltelevisie. Op de VRT  is er geen evenwaardig vervangend programma gekomen. Geen Learning Zone zoals op de BBC.  Wel  een ontzettende leemte. Stills over toekomstige programma’s, beelden van de BV’s  van het eigen huis, en tussen elk programma tot vervelens toe dezelfde clips …. In haar concurrentiestrijd met de commerciële zenders is de vrt haar eigenheid grotendeels kwijtgespeeld. Het is vrtm geworden: één.  Omdat reklameboodschappen niet mogen, krijgen we ze verpakt en tussen de programma’s door : voor Leffe, VandenBorre e.d.m…  Eerlijk voor een omroep die dotaties van de staat krijgt? Eerlijke concurrentie met de commerciële zenders? Het is van twee walletjes eten, maar de meerwaarde van de vrt (die er dan toch hoort te zijn)  is meestal zoek.

 

Wil je een programma on demand terugzien moet je betalen! De VRT koopt de meeste programma’s van productiehuizen die voor haar werken en vaak goed werk leveren (denk aan woestijnvis bvb)… maar het lijkt dat die uitsluitend commercieel gerund worden. Wil je bvb. De Bende van Wim zien op een later uur on demand? Dan moet je betalen! Herinner je je hoeveel de VRT kreeg voor de merchandizing van Samson ? Een peulschil! Het lijkt soms dat men de staatszender niet behandelt als een middel tot culturele educatie maar als melkkoe waarmee allerlei firma’s en personen zich kunnen verrijken. Ons kent ons viert hoogtij op VRT. En wee hem of haar die de kwaliteit van de VRT in twijfel trekt. Zelfs journalisten worden plots zeer mak van zodra het over het eigen huis gaat want daar is kwaliteit die je niet in twijfel trekt…. Wiens brood men eet, diens woord…..

 

 Hebben ze ooit al naar andere zenders gekeken????

  


 
 
 

19:12 Gepost door doeterniettoe | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Ik volg je voor 100% Ik zie niet in waarom ik zoveel belastingen betaal om de VRT te financieren als het toch maar is om op mij hetzelfde te brengen als wat VTM mij gratis brengt. De verkleutering, het herkauwen van succesvolle concepten en de imitatie van alles wat van verre nog maar goed lijkt, zijn alomtegenwoordig.

De sponsoring voor de programma's is gewoonweg verkapte reclame en moet dus gewoon verboden worden.

Gepost door: Jimmy | 07-01-06

De commentaren zijn gesloten.