28-09-05

Even bellen....

 
 
 
 

Voor de meeste  woningen  liggen dezer dagen stapels telefoonboeken want het is weer zover : de jaarlijkse bedeling van de telefoonboeken.  Eens binnengehaald (gebeurt vlug want anders zo’n opvallende tip voor dieven in spe…) verdwijnen ze vaak naar de vaste plaats en de nu reeds beduimelde, vertrouwde van vorig jaar gaat er onherroepelijk uit. Die wordt gerecycleerd staat er ergens. Ik citeer hen even letterlijk:” De gidsen van Promedia worden met veel zorg vervaardigd waarbij veel aandacht wordt besteed aan milieuvriendelijke productiemethoden zowel bij de papierleverancier als bij de drukker. Het grootste deel van  ons papier komt uit Zweden waar de bebossing in de afgelopen 40jaar met 35% is toegenomen. Ons telefoonboekpapier is chloorvrij en bevat gerecycleerde vezels.” Heb daar dan nog bezwaren tegen! Hoe zou dat kunnen. Het lijkt wel of je mee helpt Zweden te herbebossen! Schuldgevoelens rond dit boek hoef je dus niet te hebben…. Een telefoonboek lees je niet, je raadpleegt het en het ligt binnen handbereik. Alles is goed in de beste der werelden?

 

Toch  enkele bedenkingen:

Naar sommige firma’s bellen kost je aardig wat geld! Zo blijkt dat je best niet om inlichtingen belt naar bepaalde  firma’s want zij zitten van zodra ze afhaken  al diep in je geldbeugel: Zij hebben een 070 lijn en die tikt aardig aan: 17,5 cent ( 7 Fr ) per minuut  als je belt van je thuis en dat kan oplopen tot 30 cent (18 Fr)  per minuut als je belt vanuit een hokje… Het lijkt wel een sexlijn!

Ik noem er een paar  die zulke verkoopspraktijk niet schuwen: Lidl, Sun Wah supermarket…, ook veel meubelzaken o.a.  Ikea (infodienst, service), Meubelplein Verberckmoes ; servicediensten: VAB wegenwacht, Touring Pechverhelping, De Lijn (inlichtingen voor gans Vlaanderen ), Het Antigifcentrum… (alle namen van de ‘deelnemende firma’s vind je onder algemene nummers in je witte telefoongids, laatste bladzijde)

Is dit normaal? Of valt dit hele gebeuren zomaar te accepteren? Mag je al blij zijn dat een commerciële firma een infodienst heeft?

 

Het tegenovergestelde bestaat ook:  Sommigen hebben een 0800 nummer en dat  is dan  volledig gratis (toch als het bij bellen blijft). Ook hier enkele namen: firma’s zoals Knack, Kluwer, JBC mode, de Wase begrafenissen…Ook sommige diensten kan je gratis bellen: kankerfoon, het OCMW van Hasselt, van Zoersel, Ombudsdienst van de stad Antwerpen, Provincie Oost-Vlaanderen, ook de Kroatische Nationale Dienst voor Toerisme…  Hier een volledige andere benadering dan het vorige lijstje dus… de volledige lijst 0800nummers vind je ook bij de laatste bladzijden van de witte gids.

 

De Witte Gids bevat alle nummers van hen die bij Belgacom zijn aangesloten, maar hoe zit het met hen die bij Telenet zijn aangesloten? Of zij die alleen een GSM hebben? Hoe vind je hen? Is er een infocentrum om hen op te sporen? Of zitten zij nu in dezelfde situatie als vroeger de vrouwen: eens getrouwd verdween je achter de naam van je man en was je aldus sociaal ‘geïsoleerd’ of ‘veilig’ ( afhankelijk van hoe je je nieuwe situatie bekeek). Belgacom geeft nu beide partners de mogelijkheid zich in het telefoonboek kenbaar te maken, al meen ik dat vele vrouwen de vorige situatie behouden.

 

In de Gids zijn ook diensten van Telenet en Tele2 vermeld, concurrenten van Belgacom. Ik vermoed dat dat moet, ook al geven Belgacom’s concurrenten zelf geen telefoonboek uit ( Tele2 hoeft dat ook niet te doen vermits ze uitsluitend haar diensten aanbiedt aan Belgacomabonnees). Tele2 zal wel een niet onaardig bedrag  betaald hebben om het meest zichtbare deel van het telefoonboek te bedrukken.

 

Deze bedenkingen lijken wel van Test-Aankoop…

Het telefoonboek ligt er weer, daar!…


11:42 Gepost door doeterniettoe | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.