23-08-05

Volvo’s ’Life on Board’ promofilms


 
 
 
Een presentatie als een eredienst

éénwording met de wagen

 

 

 

 

 

 

Geboeid kan je kijken naar de reklamefilmpjes van Volvo, zo anders dan de traditionele.

 

De presentatie begint als een eredienst, het juwelenkistje gaat open, zelfs de gong (klankschaal) om het begin van de ceremonie aan te duiden ontbreekt niet.

 

Je krijgt  een aantal fascinerende mensen (want dat zijn ze allen; vrij onbekend maar van betekenis, elk  interessant in zijn vakgebied,) die met mekaar praten terwijl ze rijden in een Volvo.  Je hoort de wagen haast niet, hij doet zijn werk, degelijk, valt niet op, houdt het lawaai (het alledaagse leven ) buiten zodat je interessante conversaties kan voeren en die zie en hoor je dan ook.  Je beeldt je dan in dat jij zulke conversaties voert …in zulke wagen.

Het commerciële (kapitalistische) doel is bereikt: die auto wordt de oogappel en Adam/Eva zit grijpgraag te kijken …

http://nl.volvocars.be/_campaigns/LifeOnBoard/default.htm

 

Deze reklame werkt voor het publiek waar Volvo’s voor bestemd zijn.  Mooie reklame, die je aandacht opeist en geen tijdverlies is. Een esthetische en intellectuele ervaring. Een Volvo.

 

Volvo identificeert zich hier  met de mens die erin zit: wil niet  schreeuwerig opvallen, maar oerdegelijk zijn binnen zijn domein. Een interessante man, vrouw ( en wie wil dat niet zijn? ) daar hoort een Volvo bij. Een associatie die werkt in een statusbeluste maatschappij.

 

Wat de gespreksthema’s zelf betreft houdt Volvo zich  op de achtergrond: de firma wil enkel voermiddel zijn, de drager van om het even wie, welke ideologie de persoon zelf  ook uitdraagt. 

Doordat het hier evenwel om reklame gaat blijft  sowieso de kapitalistische grondtoon behouden: de wagen is het begeerde object en jij kan die hebben (mits je het nodige geld neertelt): Creëren van een frustratie  die (even) opgelost wordt  tegen een bepaalde som. Behoefte bevredigd? Geen nood, morgen staat er dan wel een nieuw model en het spelletje  kan  opnieuw beginnen. Behoeftes moet je creëren, elke dag.

 

Hier kan je de filmpjes downloaden: http://volvo.infoauto.ee/?action=showPage&name=filmid...

 

 



08:07 Gepost door doeterniettoe | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.